Polscy kierowcy zwalniają tempo
Wolniej i coraz częściej zgodnie z przepisową prędkością. Nowe światło na nawyki polskich kierowców rzuca najnowszy raport przygotowany na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Badania prędkości, przeprowadzone w 2014 roku przez Instytut Transportu Samochodowego oraz firmę Heller Consult sp. z o. o., są pierwszymi od ponad 5 lat zrealizowanymi na tak dużą skalę. Pomiary wykonane w 94 punktach objęły 900 tys. samochodów. Zmierzono zarówno prędkość jak i odstępy między autami.
W konsekwencji okazało się, że 57 proc. kierowców przekracza dozwoloną prędkość, najczęściej w terenie zabudowanym na ulicach dwujezdniowych 72 proc. oraz w mniejszych miejscowościach, na drogach krajowych i wojewódzkich 71 proc. Poza terenem zabudowanym na autostradach i drogach ekspresowych najczęściej przekraczamy prędkość na poziomie 50 proc., w przeciwieństwie do dróg powiatowych gdzie limitów prędkości nie uznaje 15 proc. badanych. Najszybciej jeździmy na autostradach – średnia prędkość to 125 km/godz., oraz na drogach ekspresowych – 111 km/godz.
„Obserwujemy pozytywne zmiany w zachowaniu kierowców, w tym także w zakresie przestrzegania obowiązujących limitów prędkości. Wynika to w dużej mierze z rozbudowy i modernizacji infrastruktury drogowej, intensyfikacji działań służb w obszarze nadzoru, podjęcia szeregu inicjatyw w zakresie edukacji mających na celu uświadomienie kierowcom zagrożeń wynikających z nadmiernej prędkości czy usprawniania systemu ratownictwa. Należy pamiętać jednak, że tylko jednoczesne prowadzenie działań we wszystkich tych obszarach, może przyczynić się do poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na polskich drogach”- mówi Agata Foks, Sekretarz KRBRD.
Jazda z dużą prędkością jest niebezpieczna nie tylko dla kierowcy i jego pasażerów, ale także dla pozostałych uczestników ruchu drogowego. Z badań wynika, że Polacy przekraczają prędkość średnio do 10 km/godz. W szczególności w Opolskiem, Lubelskiem, Mazowieckiem i Zachodniopomorskiem. Co czwarty kierowca natomiast dopuszcza łamanie przepisów na autostradach 27proc. i drogach ekspresowych 25proc.
Na podstawie zebranych danych o prędkości pojazdów wykonano także obliczenia wyznaczające odstępy między autami. Okazało się, że zbyt bliska odległość występuje między samochodami szczególnie na drogach krajowych 21 proc. oraz autostradach 17 proc.
Pliki do pobrania
Raport_predkosc_2014_HC_rev_jz_20150317a_ready | 12.12.2020 | 1.3 MB / pdf | Pobierz |