Polacy popierają zaostrzenie kar za łamanie przepisów ruchu drogowego

Dodano: 03 lutego, 2015

Polacy chcą by na drogach było bezpieczniej. 85% badanych popiera zaostrzenie kar za łamanie przepisów drogowych, fotoradary stacjonarne i patrole policji – wynika z badania opinii publicznej przeprowadzonego na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Około 70 proc. ankietowanych Polaków jest żywo zainteresowanych działaniami związanymi z poprawą bezpieczeństwa na drogach. Zdecydowana większość z nas jest za zaostrzeniem kar za łamanie przepisów, zwłaszcza za jazdę pod wpływem alkoholu.

Zauważamy problem prędkości jako czynnika wpływającego na bezpieczeństwo użytkowników dróg. Egzekwowanie jej ograniczenia akceptuje ponad 85 proc. badanych. Dużym poparciem cieszy się również wprowadzany właśnie odcinkowy pomiar prędkości, akceptowany przez 70 proc. badanych.

Znacznie więcej, bo aż 90 proc. badanych popiera „Blokady alkoholowe”. Podobnie, bo 80 proc., jest za wzmocnieniem ochrony pieszych, poprzez nałożenie na kierowców obowiązku zatrzymania się przed przejściem dla pieszych już w momencie gdy niechroniony uczestnik ruchu drogowego zbliża się do przejścia i sygnalizuje zamiar przekroczenia jezdni, a nie jak obecnie dopiero wówczas gdy na przejściu się znajdzie.

Kolejnym wnioskiem płynącym z zakończonego badania jest poparcie dla edukacji w zakresie BRD. Aż 95 proc. badanych uważa, że rząd powinien położyć większy nacisk nie tylko na działania związane z zapewnieniem bezpieczniejszej infrastruktury ale i na szkolenie kierowców, kampanie społeczne oraz edukację dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Badanie pozwoliło poznać aktualne postawy społeczeństwa wobec najważniejszych problemów BRD, oraz uzupełni wiedzę wynikającą z badań prowadzonych w ubiegłych latach. Wnioski posłużą Krajowej Radzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego do rekomendowania zmian w przepisach mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. procedowanych w sejmie prac nad nowelizacją właściwych aktów prawnych w odniesieniu do nietrzeźwych kierujących, czy przepisów dot. pierwszeństwa pieszego.

Jest to pierwsze w Polsce badanie, po przeprowadzonych w 2010 r. międzynarodowych badań SARTRE 4., obejmujące tak szeroką problematykę.

Do pobrania:

Plik 1: Badanie-postaw-spoleczenstwa-wzgledem-bezpieczenstwa-ruchu-drogowego-2014