Bezpieczeństwo na drogach UE, najnowsze dane statystyczne

Dodano: 31 marca, 2016

Statystyki dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego z 2015 r., opublikowane 31 marca 2016 r. przez Komisję Europejską potwierdzają, że europejskie drogi wciąż pozostają najbezpieczniejsze na świecie. Mniej ofiar śmiertelnych wypadków zanotowano także w Polsce. W ciągu pięciu lat udało się zmniejszyć o jedną czwartą liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych, w 2015 r. było to 77 osób na milion mieszkańców.
W 2015 r. na drogach UE życie straciło 26 tys. osób – o 5,5 tys. mniej niż w roku 2010. Według danych Komisji Europejskiej na unijnych drogach poważne obrażenia odniosło 135 tys. osób. Koszty społeczne (rehabilitacja, opieka zdrowotna, szkody materialne itp.) rannych i ofiar śmiertelnych na drogach szacuje się na co najmniej 100 mld euro.

Średni współczynnik śmiertelności w wypadkach drogowych w UE w 2015 r. wyniósł 51,5 na 1 mln mieszkańców i nie zmienił się przez ostatnie dwa lata. Do tego spowolnienia przyczyniło się kilka czynników, m.in. większa liczba wypadków z udziałem niechronionych i zmotoryzowanych użytkowników dróg w miastach. Dużą część spośród 135 tys. osób, które w wypadkach drogowych odniosły obrażenia, stanowili piesi i rowerzyści.

Pomimo utrzymania w 2015 roku przez Polskę trendu spadkowego w zakresie liczby wypadków i ofiar śmiertelnych, to nadal liczba ofiar śmiertelnych należy do jednej z najwyższych w Europie i daleko odbiega od średniego poziomu w UE.

Aby osiągnąć strategiczny cel UE, jakim jest obniżenie o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w okresie od 2010 do 2020 r., konieczne jest podjęcie dodatkowych działań. Przełom technologiczny, jaki dokonał się w ostatnim dziesięcioleciu, znacznie poprawił bezpieczeństwo pojazdów. Aby utorować drogę do automatyzacji i lepszego zarządzania ruchem, KE zamierza w drugiej połowie 2016 r. opracować centralny plan wdrażania współpracujących inteligentnych systemów transportowych (ITS), umożliwiających dwukierunkową komunikację między pojazdami oraz między pojazdami a infrastrukturą drogową. Systemy takie pozwolą pojazdom wzajemnie się ostrzegać bezpośrednio (np. w przypadku nagłego hamowania) lub za pośrednictwem infrastruktury (np. planowane roboty drogowe).